La pandèmia de la COVID-19 ha derivat en un replantejament i reflexió profunda sobre el model econòmic i de consum que estem impulsant des del sistema capitalista. La crisi econòmica derivada de la sanitària està afectant greument a les botigues de barri, aquelles que no tenen accés a Internet i a la venda de productes per la xarxa, i que són a més a més, veïns i veïnes nostres.
Les persones consumidores, com agents actius del canvi, podem aportar el nostre gra de sorra per fomentar el consum de proximitat en el nostre entorn. Aquest és un dels elements claus de l'economia circular que té com a objectiu la reutilització, el reciclatge i la reducció de residus per construir una economia més col·laborativa i sostenible.
Precisament de col·laboració vam parlar en vàries ocasions a l'Associació durant la pandèmia. L'objectiu de les trobades organitzades va ser estrènyer els llaços entre projectes sostenibles i persones consumidores en un context de crisi econòmica i sanitària, on l'economia circular es configura com una eina fonamental per a la millora de la posició de les persones consumidores en un context marcat per la incertesa, el canvi i la reflexió sobre el model de consum actual.
En les nostres reunions vam definir els obstacles i problemes que afronten els projectes locals i vam parlar de les claus, oportunitats i línies de treball a seguir per assolir uns objectius a curt termini.
Els productors troben dificultats per acostar els seus productes a les persones consumidores, denuncien una falta de suport institucional i la manca de sensibilització per part de la població sobre la importància de consumir productes de proximitat.
En AICEC-ADICAE creiem que la col·laboració i el treball en xarxa és l'única manera de contribuir a la construcció d'un món més just i sostenible.
|